Saturday 15 June 2013

Sungai Ajaib Di Dalam Air. Cenote Angelita, Mexico

 
 
 
 
 
 
 Gua Cenote Angelita di Mexico adalah sebuah gua yang teramat istimewa untuk penyelam skuba. Jika anda seorang penyelam skuba yang profesional anda patut dan mesti melawat Cenote Angelita di Mexico. Selaman anda ke dasar gua yang dipenuhi air ini akan menjadi pengalaman yang amat menakjubkan. Semakin dalam anda selam air tawar di dalam gua tersebut akan menjadi masin dan di dasarnya terdapat sebatang sungai. pada kedalaman 30 meter airnya tawar dan pada kedalaman 60 meter airnya menjadi saline.

Beberapa meter lagi anda akan tiba kedasar gua tersebut dan anda akan dapat melihat sebatang sungai di dasarnya, dengan pokok dan daun-daun terapung di dalamnya. Walaupun ia kelihatan seperti sungai tetapi ia bukanlah sungai yang sebenar. Ia hanyalah lapisan hydrogen sulphide di bawahnya.

Mengikut Anatoly Beloshchin, seorang jurugambar profesional, pemandangan di dalam air adalah sangat menakjubkan. Dia menyatakan" Kami berada di kedalaman 30 meter, air tawar, dan pada kedalaman 60 meter, air masin dan dibawah saya, saya dapat melihat sungai, pulau dan daun-daun gugur"

Dalam perjalanan ke dasar anda boleh melihat lapisan-lapisan batu menarik dari zaman ais lagi. Walaubagaimanapun sebagai pelawat anda perlulah mengambil langkah-langkah keselamatan dan anda juga perlu menjaga tempat arkeologi yang unik ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...