Friday 20 January 2012

Fenomena Kematian Mengejut Ikan Secara Besar-Besaran Awal Tahun 2012

NORWAY

Penduduk di kawasan Troms sukar untuk mempercayai apa yang mereka lihat pada pagi pada 2 Januari 2012 selepas sambutan tahun baru apabila sejumlah yang sangat besar, kira-kira 10 hingga 20 tan ikan Hering mati terdampar di persisir pantai. Bandar Troms adalah kawasan bandar yang kesembilan terbesar di Norway di diami penduduk. Bandar ini lebih panas berbanding tempat-tempat lain yang terletak pada latitud yang sama, disebabkan oleh kesan pemanasan Gulf Stream yang berasal di hujung Florida.

Dan yang lebih menghairankan adalah apa yang berlaku seterusnya, kerana semasa pihak tempatan memutuskan apa yang perlu dilakukan dengan sisa haiwan sebelum mereka mulai membusuk, kesemua ikan Hering hilang dihanyutkan oleh air pasang.


 

Pelbagai teori mengenai insiden itu tetapi tidak ada seorang pun mengenal pasti apakah yang berlaku di kawasan mendaki popular di perbandaran Nordreisa itu. Walaupun pelbagai teori telah tersebar, Jan-Petter Jorgensen (44), menjelaskan telah terlihat kematian ikan Hering besar-besaran di persisir pantai bersama anjingnya, Molly.


Ada yang mengatakan bahawa sesuatu yang serupa telah berlaku pada 80-an, dan terdapat spekulasi di kalangan orang lain dimana terdapat air sungai yang mengalir ke laut di belakang tanjung tempat tersebut, mungkin menyebabkan sesuatu telah berlaku. Mungkin ikan itu telah terperangkap dalam persekitaran oksigen yang kurang, dan kemudian mati akibat air tawar.

Jorgensen menganggarkan setiap ekor ikan Hering dengan berat 100-150 gram, dan jumlah itu mungkin kira-kira 20 tan. Sekarang, apa yang membimbangkan adalah apa yang mungkin berlaku jika tiada siapa yang datang untuk membersihkan bangkai tersebut.

GUANGZHOU

Beribu-ribu ikan ditemui mati pada hari isnin,10 Januari, 2012 di sungai utama di selatan wilayah Guangdong, selepas pihak berkuasa tempatan mengesahkan. Ikan terapung dilaporkan dalam kawasan tiga kilometer Sungai Xijiang di Bandar Jiangmen pada pagi Isnin. Keadaan bertambah baik hari Selasa dimana ikan mati tidak lagi ditemui, kata Zhao Yanqiang, jurucakap publisiti Jabatan Bandar.



Suatu siasatan awal telah memutuskan bahawa kekurangan oksigen atau suhu air yang rendah sebagai punca kematian ikan itu. Pihak berkuasa tempatan telah memulakan tindakan pantas pada hari Isnin untuk membuang ikan yang mati, kata Zhao.

Siasatan lanjut bakal dijalankan oleh pihak berkuasa alam sekitar dan perikanan tempatan. Sungai Xijiang merupakan anak sungai utama Sungai Pearl, iaitu sungai ketiga terpanjang di China dan laluan air yang sangat penting yang di seluruh kawasan tengah Guangdong.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...