Thursday 12 January 2012

Gadis Ini Tidur Bogel Bersama Babi Selama 104 Hari Kerana Seni

 
Walaupun mengakui memiliki rasa takut terhadap kuman, namun untuk instalasi seni baru, artis Miru Kim memutuskan untuk hidup dengan babi selama 104 jam, non-stop.
 
Bekas mahasiswa kedoktoran berusia 30 tahun ini tinggal di sebuah kandang didepan salah satu galeri di Art Basel Miami 2011, dan pengunjung dapat menontonnya telanjang, melalui jendela kaca selama empat hari.
 
Kim, yang merupakan puteri seorang filsuf Korea, menjadi terkenal kerana memotret dirinya dalam keadaan telanjang di tempat-tempat aneh, seperti kilang dan terowongan yang telah ditinggalkan.
 
Ia mengatakan bahawa pekerjaan ini membantunya mengatasi rasa takutnya, iaitu takut akan kegelapan, takut pada aktiviti yang berbahaya serta takut akan kotoran.
 
 
Dia terinspirasi untuk membuat “I Like Pigs and Pigs Like Me” setelah membaca buku Five Senese, karya filsuf Perancis Michel Serres.
 
“Kulit bukan hanya sebuah sampul untuk melindungi tubuh, atau membran yang memungkinkan pertukaran antara eksterior dan interior tubuh. Kulit juga berfungsi sebagai titik berbaur antara dunia luar dan batin, dan antara tubuh dan jiwa.” tutur Kim yang dikutip Mail Online.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...