Saturday 7 January 2012

Nenek 93 Tahun Jual Alat Untuk Bunuh Diri


San Diego - Seorang nenek berusia 93 tahun di California, Amerika Syarikat (AS) menjalani bisnis penjualan alat untuk bunuh diri selama 20 tahun. Satu perangkat alat tersebut dihargai US$ 60.
Sharlotte Hydorn yang merupakan pesara guru ilmu sains ini, tentu mendapatkan ratusan ribu dollar AS dari bisnisnya tersebut. Tapi akhirnya bisnis kontroversi yang dijalaninya itu harus berakhir, kerana polis menuduhnya mengelak cukai dan dia harus diadili.
Seperti diberitakan oleh Reuters, Sabtu (3/12/2011), Hydorn dituduh mengelak cukai sebesar puluhan ribu dollar AS sepanjang tahun 2007 hingga 2010. Sepanjang 4 tahun tersebut, Hydron tidak pernah membayar cukai penghasilan kepada pemerintah federal AS.
Satu perangkat alat bunuh diri yang dijual Hydorn dihargai US$ 60, sudah termasuk biaya pengiriman plus buku instruksi. Satu perangkat terdiri atas sebuah tudung kepala plastik yang tertutup di bahagian leher dan terdapat getah paip yang boleh disambung dengan tabung gas helium atau gas berbahaya lainnya, sehingga si pengguna alat boleh mengalirkan sendiri gas tersebut. Alat-alat tersebut diberi label GLADD yang merupakan kependekan dari Glorious Life and Dignified Death.
Dalam persidangan, jaksa menyebutkan bahawa selama 4 tahun tersebut, Hydorn berhasil menjual 1.300 perangkat bunuh diri. Jika dihitung-hitung, maka penghasilan yang didapat Hydorn selama 4 tahun tersebut mencapai US$ 78 ribu .
Selama itu, Hydorn mengelak cukai sebanyak US$ 15 ribu hingga US$ 30 ribu . Hydorn telah mengaku bersalah kerana dia tidak membayar cukai penghasilan selama 2007 hingga 2010 dan menyanggupi untuk membayar pajak tersebut.
Dia juga setuju untuk berhenti membuat dan menjual alat-alat tersebut. Tetapi dia mengatakan, bahawa peralatan yang dijualnya tersebut dimaksudkan membantu orang-orang yang sakit parah dan sekarat untuk mengakhiri hidup mereka dengan penuh martabat.
Atas tuduhan ini, Hydorn terancam hukuman 1 tahun penjara dan denda US$ 100 ribu. Kini Hydorn tak ditahan kerana membayar jaminan US$ 10 ribu. Tuduhan terhadapnya akan dibacakan pada Februari mendatang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...