Sunday 1 January 2012

Lelaki Ini Mampu Menyelam Sedalam 202 Meter Tanpa Alat Pernafasan

 
 
 Hebat orang satu ini, dia mampu menyelam ke dasar lautan tanpa menggunakan alat bantuan pernafasan.. mungkin dia memiliki kelebihan yang luar biasa..Julukan Manusia Ikan layak diberikan kepada Guillaume Nery seorang penyelam yang menyelam tanpa menggunakan alat bantuan pernafasan..

Di bulan Julai lalu Guillaume Nery telah memecahkan rekod dunia menyelam tanpa alat bantuan pernafasan hingga kedalaman 200 meter lebih.. Aksinya ini dilakukan di Dean Blue Hole sebuah lubang bawah laut terbesar di dunia yang terletak di barat, Bahama.

Rekor dunia menyelam tanpa alat bantuan pernapasan dipecahkan pertama kali di tahun 2002 dipelabuhan Villefranche-sur-Mer, di Alpes Maritimes, Perancis.Saat itu Nery menyelam hingga kedalaman 87 meter.

Kemudian pada tahun 2004 di Saint Leu, La Reunion, Nery mampu menyelam hingga kedalaman 96 meter.Pada 6 September 2006 dia berhasil mencapai kedalaman 109 meter.

Namun di bulan November 2007 rekornya dikalahkan oleh Herbert Nitsch yang mampu menyelam hingga kedalaman 112 meter.Pada3 Julai 2008,

Nery berhasil memadamkan rekod Herbert Nitsch kerana dia mampu menyelam hingga kedalaman 113 meter.

Pada bulan Julai tahun 2010 ini, Nery mampu menyelam hingga 202 meter tanpa menggunakan alat bantuan pernafasan.Suatu rekod dunia yang spektakuler yang belum boleh dilakukan oleh orang lain.
Related Posts Plugin

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...