Friday 2 December 2011

Gambar Cicak Jantan Beri Bunga Pada Cicak Betina


KYEV - Seorang fotografer dari Ukraine, Alexey Tymoshenko baru saja mengabadikan momen yang romantis dari dua pasang cicak pasir yang terlihat sedang jatuh cinta dari taman belakang rumah orang tua Alex di Ukraine.

Dia secara tak sengaja mendapatkan momen di mana seekor cicak jantan memetik sekuntum bunga bagi seekor cicak betina. Cicak betina pun menghampiri sang jantan ke batang tanaman. Mereka bahkan hampir membentuk bentuk hati dengan sempurna.

"Saya ambil gambar cicak ini dari halaman belakang rumah orangtua saya di Ukraine. Saya kembali pulang ke rumah orangtua saya setelah sekian lama meninggalkannya," cerita alex.

"Dari kecil, kegemaran saya adalah berada di taman belakang, seraya menonton gerak-geri cicak-cicak yang ada di taman belakang itu," ucapnya.

"Selama bertahun-tahun saya mempelajari tingkah laku mereka. Jika kita bersikap ramah pada mereka, maka mereka pun akan ramah dan menerima kehadiran kita dengan baik di sekitar mereka," ungkap Alexey seperti dikutip Daily Mail, Jumaat (17/6/2011).

"Perlu waktu 30 minit untuk mereka beradaptasi untuk mengetahui bahawa keberadan kita di dekatnya tidak akan membuat mereka berbahaya dan saya pun dapat mengabadikan gerak-geri mereka dengan kameraku dengan tenang dan tanpa membuat mereka nampak ketakutan," lanjutnya

Alexey menambahkan dirinya tidak pernah berfikir bahawa cicak-cicak kecil akan sangat bernafsu.

"Saya merasa sangat special mendapatkan adegan dengan bunga. Aku bukan pakar mngenai cicak dan tidak tahu pasti apa maksud dari tingkah cicak tersebut tapi ini terlihat seperti si cicak jantan melamar si cicak betina," ujar Alex senang.

Alex merupakan mahasiswa teknik mesin di sebuah Universiti di Ukraine dan fotografi adalah hobinya.

Dari hasil yang special ini, kita jadi tahu bahawa memberi bunga untuk menyatakan rasa sayang tidak hanya dilakukan oleh manusia.

Alex menambahkan bahawa cicak pasir suka sekali bersembunyi di bawah pasir selama berjam-jam, dan mereka pun terkadang berjemur di bawah terik matahari di atas pasir-pasir.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...