Friday 30 December 2011

Pemerintah Korea Selatan Larang Artisnya Berpakaian Seksi

Pemerintah Korea Selatan (Korsel) merancang untuk melarang para selebriti muda tempatan menggunakan pakaian seksi,ketika tampil di telivisyen. Larangan ini juga berlaku bagi setiap program yang tayang pada tengah malam.

Kementerian Persamaan Gender Korea Selatan telah mengajukan aturan baru yang dapat menjaga hak dasar dari artis muda. Aturan ini diajukan di tengah kritikan banyaknya bintang muda Korsel yang dipaksa agen, untuk mengenakan pakaian dan mengayakan penampilan yang seksi. Demikian diberitakan AFP

Rancangan Undang-undang (RUU) tersebut baru akan disahkan pada akhir 2011 ini.
Menurut pejabat Kementerian Persamaan Gender Lee Jung-Hyun, RUU ini mengharuskan stesen telivisyen untuk membuat aturan melarang artis muda mengenakan pakaian seksi.

RUU ini nantinya akan berlaku penuh pada bintang di bawah usia 18 tahun. Jika melanggar aturan tersebut, maka pihak telivisyen akan dilarang mengudarakan acara yang dipenuhi bintang muda sebelum pukul 22.00 waktu setempat.

Aturan ini juga dirancang untuk melindungi kesihatan mental dan fizik dari para artis muda, sekaligus mencegah mereka tampil di acara televisi yang tayang di atas jam malam tersebut.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...