Wednesday 28 December 2011

Persahabatan Di Antara Angsa Dan Anjing

IkadaNews - Haiwan pun tahu soal balas budi. Demikianlah kalimat yang boleh menggambarkan persahabatan haiwan unggas dan mamalia ini.

 Seekor anjing dan seekor angsa nampak begitu bersahabat, setelah sang angsa diselamatkan dari hentaman sebuah kereta oleh si anjing.

 Yu Yanping (47), ialah pemilik dua haiwan tersebut. Yanping mengaku ketakutan ketika pertama kali melihat anjingnya membawa seekor angsa lemas ke halaman rumahnya di desa Jiujiawan, Urumchi, China Barat Laut.

 Tapi ternyata anjing itu memiliki niat yang baik. Dia tampak tergopoh-gopoh membawa sang angsa yang dalam keadaan cedera. Angsa malang itu diselamatkan tanpa bulu di beberapa bahagian tubuhnya.

 "Saya fikir ketika itu dia akan makan angsa tersebut. Ternyata anjing saya malah menurunkan angsa itu dari mulutnya dan menjilati angsa itu, sejak itu mereka menjadi tak terpisahkan. Mereka makan dari mangkuk yang sama dan bahkan berada di kandang yang sama,” ujar Yu, seperti dilanpor Orange.

 Seperti mengalami suatu trauma, ketika ada bunyi hon dari sebuah kereta, angsa tersebut akan sangat terkejut dan terlihat ketakutan. Si anjing pun akan menggonggong keras sekali seperti sedang melihat seorang perampok.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...