Friday 30 December 2011

Drama Tv Tayang Adegan Bogel PM Australia

CANBERRA - Australia digegarkan dengan tayangan drama komedi televisyen yang menampilkan artis yang berperanan sebagai Perdana Menteri (PM) Julia Gillard.
Dalam sebuah adegan, nampak adegan PM Gillard bersama pasangan dalam keadaan telanjang namun tertutup bendera Australia.

Episode ketiga dari drama satir "At Home With Julia" yang ditayangkan oleh stesen televisyen Australian Broadcasting Corp (ABC), mengundang kritikan dari para pegawai dan media.

Mereka menganggap acara itu telah menghina bendera Australia dan institusi PM. Drama yang terdiri dari empat siri ini, dianggap tidak lucu dan menunjukan pelecehan seksual terhadap PM perempuan pertama di Negeri Kangaroo tersebut.

Tetapi PM Gillard sendiri menolak untuk terlibat dalam kontroversi bendera ini.

"Saya tidak akan menonton episode ini dan tidak berniat untuk mengomennya Saya punya masalah yang lebih besar untuk diselesaikan," ungkap PM Gillard seperti dikutip Nine Network, Rabu (21/9/2011).

Gillard sendiri awalnya sempat antusias mengenai drama televisyen ini. Bahkan dia memberi produser drama acara tersebut, untuk mengambil gambar di kediaman rasminya di Canberra.

"Semua yang mengenal saya tentunya mengetahui, kalau saya memiliki selera humor yang bagus. Jadi tentunya akan penuh gelak tawa saat menyaksikan acara itu," jelas Gillard sebelum drama ini dimulai.

Tak pelak, kecaman pun datang dari Parti Buruh yang dipimpinnya dan pihak oposisi. Mereka mengecam adegan bendera yang kontroversi itu. Melihat adegan telanjang dari artis yang berperanan sebagai Gillard dan pasangan hidupnya yang berbalut bendera Australia, tentunya membuat geram banyak pihak.

Orang kepercayaan Gillard, Bill Shorten menilai, memang ada beberapa episode yang lucu, tetapi dirinya beranggapan berbeza saat bendera nasional dilibatkan.

"Saat ada menggunakan perdana menteri dan bendera nasional sebagai bahan lawak, secara peribadi hal tersebut bukanlah sesuatu hal yang lucu," tutur Shorten.

Sementara pejabat oposisi John Forrest mendesak agar ABC menarik episode tersebut.

Sedangkan ABC sendiri membela diri atas episode ini, yang mereka nilai bukan bentuk penghinaan. "Bila beberapa membungkus tubuh mereka dengan bendera dalam beberapa kesempatan, kami menilai hal tersebut tidak menjadi masalah dilakukan kepada perdana menteri (Gillard) sebagai bentuk rasa cinta," pernyataan ABC.

Gillard memang mendapatkan perhatian dalam dunia politik Australia. Dia menjadi PM perempuan pertama Australia, dan belum menikah. Gillard menjadi satu-satunya PM yang tinggal di kediaman resmi perdana menteri dengan pasangan hidupnya Tim Mathieson.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...