Sunday 4 December 2011

Serangga Yang Menakjubkan Di Dunia


Weta

Adakah ini bug terbesar di dunia? Ia bergantung kepada definisi anda. Tetapi melihat "Weta" gergasi di New Zealand memakan pada lobak merah pasti memberikan anda sesuatu yang mengerikan.

Serangga mirip seperti cengkerik ini dikenali sebagai weta gergasi atau wetapunga oleh orang Maori, dan sebagai Deinacrida heteracantha oleh saintis. Ia hanya boleh dijumpai di kawasan-kawasan yang dilindungi seperti Pulau Barrier Little New Zealand. Di sinilah Mark Moffett, ahli entomologi dan explorer di Smithsonian Institution, menjumpai spesimen ini selepas dua malam pencarian. Mark Moffett mendapati serangga ini mempunyai 71 gram dan 7 inci panjang yang mengejutkan.

Weta gergasi adalah serangga yang terbesar di dunia, dan ini adalah yang terbesar pernah dijumpai. Mark Moffett berkata, "beratnya bersamaan dengan tiga ekor tikus. Ia menikmati lobak merah yang begitu banyak dan ia seolah-olah tidak sedar yang ia sedang berehat di tangan kita, tetapi ini adalah spesis yang sangat terancam.


Water Boatman

Awal tahun ini, "water boatman" telah diisytiharkan sebagai makhluk yang paling bising di dunia oleh saintis dan menamakan bunyi nyayian serangga ini 'singing penis' kerana membuat bunyi menggunakan kemaluanya.


Satu pasukan biologi dan jurutera memberitahu Persatuan untuk Persidangan Tahunan Eksperimen Biologi di Glasgow bahawa mereka telah menemui serangga 2 mm panjang mampu membuat kebisingan berukuran 99,2 desibel - tahap yang sama seperti orkestra penuh bermain pada tahap terkuat sekali.

Itulah yang membuatkan pepijat, atau Micronecta scholtzi nama saintifiknya, haiwan paling bising di planet ini berbanding dengan saiz badannya.



Sumber: http://majalahbiarbetul.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...