Wednesday 14 December 2011

Pesawat Terhempas Di Kawasan Setinggan Di Filipina

DUA anggota bomba mengangkat atap zink di sebelah mayat-mayat yang ditemui.
MANILA, Filipina – Sekurang-kurangnya 13 orang termasuk dua kanak-kanak maut manakala 20 lagi cedera apabila sebuah pesawat kargo terhempas dan mengenai sebuah sekolah di bandar Paranaque di sini semalam sejurus selepas berlepas, kata beberapa pegawai.

Datuk Bandar Paranaque, Florencio Bernabe berkata, pesawat dua enjin itu terbakar selepas ia mengenai bangunan Sekolah Rendah F. Serrano.

Menurutnya, ketika kejadian, bangunan tersebut kosong kerana cuti hujung minggu.
Seorang pegawai polis Inspektor Dennis Sirilan berkata, api merebak dengan cepat ke penempatan setinggan di sekeliling sekolah berkenaan.

Seorang lagi pegawai polis, Ketua Inspektor Enrique Sy berkata, juruterbang dan pembantu juruterbang terbabit terkorban manakala mangsa yang lain terdiri daripada penduduk penempatan setinggan berkenaan.

Dalam perkembangan berkaitan, seorang anggota polis di sini Rogen Rodriguez berkata, dia bergegas pulang untuk membantu jiran-jirannya selepas mendapat berita kebakaran itu tanpa menyedari bahawa saudara perempuannya, Maricel Garado adalah antara yang terkorban.

“Dia baru keluar rumah untuk mencari anaknya. Sebahagian serpihan pesawat yang meletup itu mengenainya dan dia terbunuh,” kata Rodriguez.

Seorang jurugambar AFP di lokasi kejadian memberitahu, kebakaran itu memusnahkan kawasan seluas 2,000 meter persegi di kawasan setinggan berkenaan.

Ketua Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Filipina, Ramon Gutierrez memberitahu, juruterbang terbabit membuat panggilan kecemasan sebelum kejadian tetapi pesawat itu tidak sempat mendarat di sebuah lapangan terbang di sini.

Menurutnya, pesawat itu berpatah balik selepas berlepas untuk mengambil kargo di Pulau Mindoro.

Punca nahas masih disiasat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...